2019-03-31

Svenska Fotbollförbundets årsmöte 2019-03-30

2019-03-31

Lördagen den 30 mars höll Svenska Fotbollförbundet sitt årsmöte för 115;e gången på Norra Latin i Stockholm. Förbundet redovisade en vinst på 11 miljoner. Till ordförande för årsmötet valdes Anders Larsson, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet. Förbundet har startat ett arbete som går under namnet plus 10.000 för att få fler kvinnor i ledande ställning. Årsmötet hade även respresentanter från Uefa. Michele Uva, en av UEFA:s vicepresidenter, och Thierry Favre, Chief of National Association Development hos UEFA, som sa i sitt tal:

– Sverige är ett föregångsland i mycket för oss inom UEFA. Jag gratulerar till ert sociala ansvarstagande, till era fina supportrar och er starka verksamhet. Som italienare är jag också glad idag att det inte är någon match att följa mellan våra länder, och anspelade förstås på playoff till VM i Ryssland hösten 2017 där Sverige slog ut just Italien.

Karl-Erik Nilsson valdes om till ordförande för ytterligare 2 år. Representanter från SFS Tommy Wahlsten, Jan Ternhag, Bengt Ekstedt och Anders Pettersson

foto Jan Ternha(c), Klicka på bilden för att se en förstoring

Hedersmedlemmarna satt på första raden

Årsmötet började med några tillbakablickar, bl a visades bilder från 60 år:s minnet av Sverige-Mexico 1958 vid Nacka-statyn, Ove Olsson i bild